Music Factory
Music Factory
  • Music & Business School


    Ett program för dig som vill lyckas i musikbranschen
    Music & Business School

Music & Business School

Music & Business School är ett musik- och affärsinriktat program som utbildar musikproducenter, låtskrivare och kreativa entreprenörer till framgångsrika och självständiga aktörer i musikbranschen – nationellt och internationellt!

Programmet har pågått i tre år och fortsätter nu över 2017 och vi tillämpar kontinuerlig intagning, så det går bra att anmäla sig i början av detta år. Programmet vänder sig till dig som redan kommit en bit i din utveckling inom musikbranschen och som vill vidare.

Programmet förser dig med de verktyg som behövs för att kunna skapa musik och att kunna utveckla starka nationella och internationella varumärken. Utbildningsformen med träffar ca 8 helger per år ger dig möjlighet att samtidigt arbeta med din egen utveckling mellan träffarna och att kunna omsätta nya kunskaper direkt.

Utöver träffar med workshops, föreläsningar och coaching av professionella aktörer kompletteras programmet med distansstudier.

Vi räknar också med att genomföra internationella samarbeten, både på hemmaplan och utomlands.

KURSINNEHÅLL


Affärskunskap 
Från affärsidé till affär, entreprenörskap och starta egen firma, aktuell branschkunskap, ekonomi, förhandlingstekniker, prissättning, intäkter och avräkningar, immaterialrätt för att registrera och skydda verk, musikjuridik, försäljning och konsten att upptäcka och tillgodose marknadens behov, digital distribution av musik med mera.

Musikproduktion
Writingcamps i olika genrer, kurser och seminarier i inspelningsteknik och akustik, hur man skapar sin projektstudio, datorkunskaper och olika program, musikproduktion, mixning, mastring, textförfattande och musikkomposition inom exempelvis populär-, reklam-, tvspels- och filmmusik med mera.

Marknadsföring
Strategier för att använda nya snabba sociala medier som facebook, twitter, linkedit för att göra reklam för sin musik och nya varumärken, hur man gör PR via press, webb, hemsidor, presentationer, digital försäljning, har kundkontakter, management med mera.

Internationella nätverk
Internationella samarbeten med både fysiska och webbaserade möten som omfattar seminarier och workshops i olika ämnen och writingcamps mot professionella förlag och artister i olika länder. Ge grundkunskaper i internationell Music Business som täcker allt från musikjuridik, avtalsformer, immaterialrätt, ekonomi, avräkningar, digital distribution som ger en internationell branschkännedom för att kunna skapa globala nätverk.

I samarbete med: